Vær fornøyd

Categories tanker, tro og filosofi

“Hun tvinger seg til å åpne øynene igjen. Stirrer stivt på det hun har prøvd å rømme i fra så lenge hun kan huske. Det groteske, ubehagelige som hun ikke vil tenke på. ‘Jeg skulle ønske jeg kunne hugge det bort. Ødelegge det’, tenker hun, idet hun med sammenknepne øyne studerer kroppen sin i speilet.”

En hverdag så mange jenter, og sikkert gutter også, sliter med hver eneste dag. Et selvbilde knekt og krøllet sammen langt bak i bevisstheten. Et fokus som ikke ser forbi de tjukke lårene, bulken på magen eller de alt for tynne ribbeina. Det er ikke bare de med “litt for mye” som sliter. Mange er misfornøyde med å være for tynne også. Og de som er midt i mellom? De finner også noe som står i veien for deres egen skjønnhet. Et alt for langt ansikt. For korte bein. For hvite i huden. For mørke i huden.

Det er ikke lett å se, men det er faktisk ditt eget perspektiv som står i veien. Du. Er. Ikke. Stygg! Du er vakker. Ikke perfekt, men vakker. Vi har alle noe vi kan være fornøyde med. Det er ditt eget hode, dine egne tanker, som er din største fiende. Kanskje har du fått høre at du ikke er pen? Men kanskje du har tildelt den ene stygge kommentaren litt for mye makt over deg?

Forandringen må skje inne i deg. Bestem deg for å være fornøyd. Let etter det du liker med i deg selv. Skriv en liste med for eksempel fem ting du er fornøyd med i personligheten din og tre ting du er fornøyd med når det gjelder utseende. Det er vanskelig først, men du må endre tankegangen. Så kan du begynne å si til deg selv: Jeg har i hvertfall fine øyne. Jeg liker at jeg er høy. Jeg har muligheten til å strekke meg helt ned å ta på tærne mine. Når jeg ser meg selv fra siden, ser ansiktet mitt ekstra pent ut.  

Hun åpner øynene forsiktig. Ser utforskende på sitt eget speilbilde. Kroppen er litt bulkete, men hun har fått en fin brunfarge i sommer. Håret er tjukt og bølgete med helt hvite tupper som er bleket av sola. De mørkeblå øynene stråler med en ny glød. Et smil bryter seg frem på leppene, og hun ser at hun har en antydning til smilehull. ‘Jeg er kanskje ikke så ille allikevel’, tenker hun idet hun slenger på seg en sommerkjole og går ut i gangen med et smil.”

Et annet perspektiv på skjønnhet vil hjelpe deg, ikke bare når du ser deg i speilet. Men når du er sammen med andre kan du lettere godta dem på tross av utseende.

Og når du skal velge venner: Er du ikke mer opptatt av personligheten enn uteseende? Fokuser på det som er viktigst.

1 kommentar

1 thought on “Vær fornøyd

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *