Inspirasjon og kreativitet

Categories A Hobby

 

Inspirasjon som får deg til å løpe av sted for å skape noe nytt og unikt. Inspirasjon som setter deg i gang, så du kan gjøre noe kreativt og nytt. Kreativitet og inspirasjon er virkelig noe folk er opptatt av for tiden. Kanskje spesielt i bloggverden.

 

Så hva er inspirasjon? Hvordan får man det?

De fleste ser ut til å være av den oppfatning at inspirasjon er en masse nydelige bilder som du får lyst til å dele. Kanskje av en flott kjole eller en søt katt i snøen. Men slik jeg ser på inspirasjon, så er det en slags “dytt” som får deg til å virke. Noe som vekker deg opp, og får deg til å tenke “Det skal jeg prøve!” Man kan bli inspirert av en tanke om frihet, eller et kyss fra kjæresten, et fattig barn, eller en syngende fugl. Inspirert til å gjøre noe godt, eller male noe vakkert. Til å reise et sted, eller skape noe nytt.

Da jeg gikk på formgivning, hadde vi alltid en inspirasjonsfase før vi skulle designe noe. En fase da vi søkte på bilder, og lette etter denne “igangsetteren” som skulle inspirere oss. Det virket kanskje ikke alltid like godt å “bestemme seg for å bli inspirert”. Men jeg kan ikke nekte for at det hjalp mange ganger!

 

Det er noe i dette sitatet. Det er ikke noe vits i å bli inspirert hvis man ikke gjør noe! Og mange ganger må man faktisk gjøre noe for å bli inspirert. Finn frem maling og lærret (eller symaskin eller fotoapparat, eller hva som helst), og bare prøv å gjøre noe! You might get surprised…

Hva er kreativitet, da? Og hvordan får vi det?
Jeg tror at alle kan være kreative. Det er ikke en “medfødt evne” eller en mystisk kraft. Kreativitet er rett og slett å prøve nye ting. Eller å finne på nye ting å prøve. Jeg mener ikke at alle er like flinke til å være kreative, men jeg tror at alle kan lære det. Min egen erfaring er at de gangene jeg føler meg mest kreativ, er når jeg virkelig har laget noe jeg er fornøyd med. Det er ikke når jeg plutselig får en idè, men etter at jeg ser at ideen fungerte og ble bra. Det vil si at jeg må prøve masse forskjellig. Og når jeg plutselig treffer noe (og lager et fint bilde eller en vellykket kjole), da kommer alle å sier: “Du er så enormt kreativ!” Sannheten er egentlig bare at jeg prøver mye forskjellig. Og noen ganger treffer jeg blink!

Kreativitet er å prøve mye forskjellig. Det er å ikke gi opp når tegningen blir stygg(og du egentlig bare vil rable over hele skisseboka) og å ikke gi opp når sangteksten ikke rimer, og du ikke føler at du klarer å treffe tonene. Kreativitet er å holde ut, helt til du har laget noe du er fornøyd med.

TIPS – Bli inspirert og Kreativ på 1-2-5.

* Hva synes du er pent? Let frem bilder eller musikk som lokker frem følelser og tanker i deg.

* Se på hva du kan bruke. Er det en glede i sangen du vil få frem? Er det en nydelig fargekombinasjon i kortet du fikk? Hva vil du videreføre til det du nå skal skape?

* Hvordan. Hvordan kan du vise denne gleden (fra sangen) i et fotografi? Skisser ned ideer, og tanker. La fantasien flyte fritt, og ikke vær redd for å tabbe deg ut.

* Gå tilbake til inspirasjonen flere ganger (på ordentlig hvis du kan, ellers i hukommelsen). Sug inn den følelsen det gir deg.

* Prøv. Du er nødt til å gjøre det før eller senere. Gjør det før! Det er ikke noe skam i å mislykkes. Spesielt ikke hvis du lykkes til slutt, og det gjør du om du fortsetter.

Vær modig. Vær nytenkende. Vær Kreativ.

Bildene i dette innlegget er ikke tatt av meg.

<BildeKilde 1><BildeKilde 2><BildeKilde 3>

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Inspirasjon og kreativitet

  1. Puls NRK søker kontakt. Vi lager tv om nyttårsforsetter og leser i bloggen din om symaskinmålet. Kan du kontakte oss? Hilsen Thor Henry Bjor, journalist. Mob 90792305

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *