Ungdomsarbeidet i Betania

Categories B opplevelser og hverdagsliv

 

Ungdomsarbeidet på Betania har nettopp startet opp igjen for høsten, med de to nye ungdomslederne, Helge Immerstein(22) og Anette Omdal (29).

Det første offisielle møtet i høst, fredag 24. August, var en samling der de to forklarte litt om visjonen for ungdomsarbeidet til ungdommen. ?Vi ønsker at visjonen skal være en del av dere, og ikke bare noe Anette og jeg arbeider mot,? sier Helge.

Grundig visjonsarbeid

Og visjonen er virkelig noe å arbeide mot. Helge og Anette har tatt utgangspunkt i hele Betanias visjon om å være ?En Menighet som bryr seg,? og satt opp fem underpunkter som peker ut retningen for arbeidet. Det er store mål, men hvordan skal ellers Gud få plass i planene? Helge legger smilende til at ?Hvis bare vi selv klarer å leve opp til visjonen, er jeg fornøyd.? En av de største endringene fremover er hvor stor vekt som kommer til å legges på dette med å ha en visjon. Visjonen skal forankres i alle ungdommene. Den skal undervises på fredags- og lørdagskvelder, henges opp på veggen, printes ut på flygeblad, og legges ut på nettet. Slik håper ungdomslederne at visjonen skal bli en del av alle ungdommene.


Alle skal finne sin plass i hjemmet Betania
Å få folk inn i tjenester, og å utfordre dem slik at de kan vokse, er også et stort satsningsområde. ?Vi vil at ungdommene skal brukes mer på hvert møte,? fastslår Helge. En lang liste over tjenester har allerede blitt skrevet og presentert for ungdommene. Det blir også lagt mer trøkk på ledertrening og personlig oppfølging, både av nye, og av de som har gått i miljøet lenge, og trenger å komme videre i livet med Gud. Alle som vil skal også få muligheten til å bli med i et mindre fellsskap, noe vi kaller Jesusgruppe. Som visjonen sier, ønsker de at alle skal finne sin plass i Betania. Anette sier at ?Det hele blir en disippelgjøring hvor vi forankrer visjonen i dem.? Med disippelgjøring tenker ungdomslederne på etterfølgere av Jesus som igjen gjør andre til disipler – det blir en god sirkel.


Resten av intervjuet kan du lese på hjemmesiden til Betania. For ikke så lenge siden ble jeg spurt om å intervjue de to nye ungdomslederne som har startet i menigheten. Jeg hoppet spent på denne utfordringen. Hvordan synes dere at det gikk?

 

Jeg synes det er så utrolig spennende med ungdomsarbeid i menigheten! Nå har vi en klar, god visjon som vi skal arbeide mye mot. Jeg blir rett og slett inspirert! Min oppgave i ungdomsarbeidet er ganske variert. Jeg er hovedleder for alle Jesusgruppene, medleder for en Jesusgruppe med 10. klassinger til 1. videregående. Dessuten er jeg med i ungdomsstyret, og har blandt annet ansvaret for lovsangen på ungdomsmøtene, og for enkelte hele kvelder. Jeg er også ofte den som lager plakater til forskjellige arrangementer. I går hadde vi et møte om Jesusgruppene, som også er en stor del av ungdomsarbeidet. Jeg er kjempespent og gira på å se hva høsten kommer til å bringe med seg videre! Ungdomsarbeid er gøy! Her er en av plakatene jeg har laget i det siste. Meld deg på!

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Ungdomsarbeidet i Betania

  1. Det var flott å høre hvordan dere gjør det i ungdomsarbeidet. Jeg er ikke en ungdom, men jeg leser og snakker med ungdom i menighetslokalet vårt, og det er ungdom som kommer inn fra gata. Og ikke mange av dem bekjenner seg til Jesus, men vi håper jo at Guds Ånd snart skal virke, og at det skal bære frukt.
    Og det var fint å høre hvordan dere gjør det, og jeg er interessert i tips fra dere!

  2. tros.blogg: Så spennende! Er det noen spesielle ting du er interessert i?
    Vi fokuserer dette året veldig på enkeltmennesker; at de skal finne sin plass, og vokse i forholdet med Gud..
    Når det gjelder bra stoff om ungdomsarbeid kan jeg virkelig anbefale Christine Caines bok som heter ungdomsarbeid. Den er utrolig bra, og har mange gode tips. Du finner min anmeldelse av den her: http://ingridsmiracles.blogg.no/1319891093_ungdomsarbeid.html

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *