Morgenjoggeturer (og hvordan bli litt sunnere uten dem)

Categories O interessa

Trening er ikke akkurat min sterkeste side. Det kan faktisk diskuteres om trening i det hele tatt er en av mine sider. Men i dag gjorde jeg det altså. Jeg jogget ut klokken halv syv om morgenen, før frokost, i den herlige, friske morgenlufta. Sola skinte på huden og fuglene kvitret i håret (eller noe i den duren) mens jeg jogget av sted i mitt eget rolige tempo.

Jeg tok en runde i den nydelige skogen som omgir stedet hvor pappa bor (siden jeg for tiden befinner meg på ferie hos pappa). Hele turen var egentlig ganske flott. Jeg ble litt ekstra tungpustet av gressallergien, men det gikk greit.

 

 

Den store straffen kom etterpå. Torturen vi alle må igjennom for å komme i form ville nok gi meg en lærepenge, siden jeg hadde kost meg så på turen. For da jeg var ferdig i dusjen, var jeg full av blemmer fra ankelen til langt oppå låret. (memo: Ikke jogg i høyt gress med gressallergi og shorts) Det så omtrent ganske nøyaktig ut som om jeg hadde jogget i en eng av brennesler. Det føltes nesten så ille også.

Heldigvis forsvant blemmene (og den verste nysingen) etter en liten time inne i huset.

En annen ting som var litt interessant med morgenjoggeturen min var at jeg traff en elg. For meg som er sørvest-lending er ikke dette hverdagskost. Jeg er i tillegg ganske glad i ville dyr, spesielt i å prøve å ta bilder av dem. Denne gangen var jeg dessværre ikke heldig nok til å få et godt bilde, men for å illustrere (i tilfelle ikke alle har sett en elg) legger jeg ut et bilde av en elg jeg tok bilde av i fjord, på den samme runden. Egentlig ganske likt. I dag var den bare litt mer i mørke, litt mindre stillestånde, og litt mer vendt med rumpa mot meg.

 

HVORDAN BLI LITT SUNNERE

Men det jeg også tenkte å nevne, når jeg har dristet meg til å ha en meget trenings-relatert overskrift, var å fortelle hvordan jeg prøver å bli sunnere. Du skjønner, jeg har veldig lyst til å være sporty og sunn og sånt. Jeg får det bare ikke helt til. Men som den pliktoppfyllende jenta jeg er, har jeg ofte et prosjekt på gang for å klare å bli litt sunnere. Jeg sier støtt og ofte at nå har jeg begynt et nytt og sunnere liv. Helt sant! Mange ser ut til å tro at det betyr det samme som å begynne et nytt og sunt liv. Det er absolutt ikke noe for meg. Det er nok mer for viderekommende sunnhetsfreaker.

I den forrige sunnhets-dealen min (med meg selv) hadde jeg to hovedmål. 1: Spise mindre sjokolade og drikke mindre brus. 2: Spise mer frukt og grønnsaker. Jeg har definitivt blitt flinkere til det siste målet, men det første mangler enda litt finpussing (på sjokoladedelen).

Nå er hovedfokuset mitt: 1: Spise mindre sjokolade. 2: Trene litt mer. Måten jeg løser dette på er at jeg lager regler for meg selv. Jeg sier til meg selv at “nå skal jeg ikke ha noe mer sjokolade,” og hver gang handa mi strekker seg etter sjokoladeboksen, eller tankene flyr mot melkesjokoladen som jeg vet ligger på rommet, så straffer jeg meg selv. En straff kan være å ta 30 situps, eller å stå planken så lenge jeg klarer. Da får jeg automatisk inn treningsdelen også, pluss at jeg får tankene litt bort i fra sjokoladen. Forhåpentligvis kan dette funke… Det har i hvert fall hjulpet meg noen ganger til nå!

 

La med enda et nydelig bilde fra morgen-jogge-turen min 🙂

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *