Forhastede slutninger om folk

Categories tanker, tro og filosofi

Det er en ting jeg har tenkt mye på i det siste. Vi mennesker har utrolig lett for å kategorisere alt mulig. Blandt annet kategoriserer vi andre mennesker, antagelig for at vi lettere kan forholde oss til dem. For eksempel har du kanskje noen du kjenner som er utrolig masete. Og når du først har tenkt tanken, så blir det med en gang “den masete personen.” Du legger alltid merke til når denne personen maser. Men legger du merke til den dagen h*n lar være?

Det kan også være du kjenner noen alle kaller for “emo.” For når du først har funnet ut at denne personen kan kalles en emo, så vet du hvordan han skal behandles. Du vet at du må være forsiktig med enkelte emner, og du vet hva slags klær vedkommende mest sannsynlig liker, og hvordan du tror han vil reagere. Mulig at jeg er litt dårlig å trekke frem eksempler nå, men poenget mitt er at vi ofte begynner å bli kjent med en person, fanger opp et personlighetstrekk, og behandler personen deretter. Kanskje glemmer vi at personen også har andre egenskaper.

Har du tenkt på at kanskje fotballkompisen har lyst på en dyp samtale? Eller at den snille blondina begynner å bli utrolig lei av at alle behandler henne som en idiot fordi hun snakket uten å tenke seg om i noen få tilfeller. Tenk på vennene dine, ellar andre du tilbringer tid med. Har du noen som du kan beskrive med kun ett ord, for eksempel “gamer,” “asosial,” eller “sexy” ? Da er det kanskje på tide å prøve å bli bedre kjent med denne personen. For ingen har kun en ting de er opptatt av. Mennesker er avansert sammensatt, alle er forskjellige, og ingen kan helt og fullt puttes i en boks.

Dette henger sammen med fordommer. Vi dømmer ofte etter utseende. Ofte ut fra interesser. Ofte ut fra venner. Jeg oppfordrer til å bli skikkelig kjent med folk, og lete etter nye karaktertrekk med mennesker. Hvordan ville du likt å bli husket som “han lubne,” “hun som alltid snubler,” eller “muslimen.” Vi er mer interessante enn som så. Vi er mer verdt enn som så. Vi ønsker ikke å bli satt i en bås. Vi er alle mennesker, og ønsker å bli sett og forstått!

 

Andre som er enige med meg i at vi trenger å endre en del på tankegangen vår?

Er dette noe du har tenkt på, eller som utfordrer deg?

5 kommentarer

5 thoughts on “Forhastede slutninger om folk

  1. Har tenkt mye på dette, og er helt enig med deg! Tar ofte meg selv i å tenke tanker om personer jeg ikke kjenner, dømme dem etter utseende, eller det lille jeg har hørt om dem. Jeg tror det er viktig at vi blir mer bevisst på dette, også kan vi prøve å endre denne tankegangen. Gjelder også når vi plasserer folk i kategorier som du sier.
    sv: Takk! 🙂

  2. Du sier det som er sannheten, og det liker jeg. Jeg har aldri dømt folk etter utseende, ikke etter at jeg fant ut at folk har et indre og 🙂 Det er det indre som telles mest. Får jeg lov å kopiere teksten, og legge dette ut i min blogg?
    Jeg skal selvfølgelig gi mine lesere link til din blogg 🙂 Jeg gjør det ikke, hvis du ikke ønsker dette selv.

  3. Veldig bra innlegg Ingrid! Tror også at når man dømmer noen etter hvordan de ser ut, eller noe du har hørt, blir det vanskeligere å bli kjent med denne personen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *