Tusen Strålende Soler

Categories H bok

“Hva er det som er så besnærende med den første snøen som faller, undret Mariam seg. Var det muligheten til å se noe som enda ikke var tilsølt, som var nytt og ubrukt? Å fange den flyktige tanken på en ny årstid, en vakker begynnelse, før den ble trampet på og korrumpert.

Tittel: Tusen strålende soler.

Forfatter: Khaled Hosseini

 

Innhold: Handlingen foregår i Afghanistan,  på 90-tallet og starten av 2000-tallet. Hovedtema er kvinnens stilling, men boka tar også opp tema som skyldfølelse, sorg og abort. Vi følger Mariam i hennes kamp for frihet og et bedre liv under en far som ikke ønsker henne, en ektemann som mishandler henne og en verden som ser ned på henne.

 

Min Mening: Ble fengslet av boka fra første kapittel. Skjelden leser jeg så mye trist på en gang. Flere ganger var jeg på gråten (og det er ikke ofte når det gjelder meg og bøker). Jeg har dessuten lært masse om å leve i et strengt muslimsk land, og om Afghanistans nyere historie.

 

 

Jeg vil gi boka karakteren 5. Den vekker absolutt følelser! Både gode og vonde. Boka er godt skrevet og veldig spennende.

 

Noen andre som har lest boka, eller kunne tenke seg det?

 

1 kommentar

1 thought on “Tusen Strålende Soler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *