Hvor valentinsdagen egentlig kommer fra

Categories B opplevelser og hverdagsliv

Det er snart slutt på lange dager i praksis (som lærer i sjette klasse). Det er både deilig og trist. Foran meg ligger flere spesielle dager; Matematikkdag på torsdag hvor vi studentene har ansvaret for hele dagen og hele trinnet. Det blir spennende! Etterpå skal vi også ha en koselig “fest” med elevene med leker og kake osv. Fredag er siste dag før vinterferien, og da skal vi på tur med hele sjette klasse. Kjekt!

Ellers leser jeg mye i bibelen for tida (har jo ikke noe pensum å lese!) Nå er jeg kommer helt til den nest siste boka i bibelen på mitt “lese-gjennom-hele-prosjekt.” Ikke dårlig! Merker at jeg bare blir mer og mer gira på å lese oftere og grundigere og lenger.

Og så til overskriften. Leste noe utrolig interessant om valentinsdagen på denne bloggen. Først kan jeg jo si hvordan jeg tilbrakte valentinsdagen. Siden både jeg og Thomas skulle andre ting i dag, feiret vi i går. Vi gikk en koselig og nydelig tur i stjerneskinnet, og hadde mange gode samtaler. Vi har også startet et bibelleseprosjekt, hvor vi leser ett kapittel her gang vi møtes. Er utrolig fint å dele det sammen!

Nå kommer utdraget jeg har kopiert fra bloggen kristenjente:


Idag er det Valentines Day, og jeg trudde det hadde mye om kjærligheten til hverandre. Men så kom Visjon Norge med dette:

Minner bare om at Valentines Day er til minne om en av de kristne martyrer. Samtidig er det kanskje på sin plass å si at det aldri har vært så mange kristne martyrer som i dag.

Valentin ble drept fordi han ikke ville fornekte troen på Jesus Kristus. Han skrev et brev til sin kone før han ble drept, det er utgangspunktet for dagens tradisjon med å sende kort og meldinger. I brevet oppfordret han sin kone til å ikke fornekte Jesus. Han underskrev med “Din Valentin”

2 kommentarer

2 thoughts on “Hvor valentinsdagen egentlig kommer fra

  1. Tusen takk for at du linket meg! 🙂 Er ikke så ofte jeg skriver nå lengre, men føler det er bedre å skrive når jeg føler for det, og når jeg føler Gud kaller meg til å gjøre det 🙂
    Håper du ellers hadde en fin Valetines Day (nå som begge vet hva det betyr), og det betyr jo ekstra mye!

  2. Ann:Enug i det! Det er ikke noe poeng i å skrive for å skrive, eller for å “tilfredstille” blogglesere.
    Hadde en fin dag, ja 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *