Å velge hva man tror på

Categories tanker, tro og filosofi

Tenk deg en kristendom hvor det ikke er noen regler. En kristendom som var designet akkurat for deg, og ikke av noen bibelforfattere for to tusen år siden. Eller kanskje en blanding av kristedommen og budhismen, for å gjøre det hele litt mer eksotisk. Høres det ikke greit ut?

Jeg synes at det er utrolig trist at mange tenker sånn. Og utrolig farlig. Mange velger sin egen sannhet. “Dette passer det meg å tro på!” Problemet er at din bestemmelse ikke endrer sannheten. Hvis du sitter i et brennende hus nytter det ikke å si at du ikke tror på ild. Man må finne Sannheten med stor S, og forholde seg til den.

Samfunnet i dag er fullt av valg. Du kan velge frisør, eller merke på osten du skal ha. Du kan velge hva du vil bli, og du kan velge hvor du vil bo. Men det finnes noen ting man ikke kan velge. Realiteter. Sannheter. Som hvor du blir født. Hvem som elsker deg. Hva som er virkelig. Hvordan Gud er. Å hevde at du kan velge hvordan Gud er, betyr at du mener at du er mektigere enn ham. Jeg tror at mange må tenke gjennom hva de egentlig tror på, og hva de bare ønsker å tro.

 

“Men Gud er jo god! Hvordan kan han da sende noen til helvete?”

Gud sender ikke noen til helvete. Det er satans rike. Dit kommer du om du følger satan i stedet for Gud. Gud prøver å redde oss; gi oss en sjanse til. Han ofret sin egen sønn fordi han elsker menneskeheten. Han vil ha Deg (ja, nettopp deg!) med seg til himmlen! Gud er god, men Han er også rettferdig! Ville det være rettferdig å la alle egoistiske mennesker komme til himmelen? Ville himmelen blitt et bra sted hvis alle kunne komme dit, og de bare tenkte på sitt eget velvære?


 

Lenker og interessant stoff

På denne bloggen fant jeg et innlegg skrevet om Rob Bell som forkynner en slags “lykkekristendom” hvor alle kommer til himmelen. Det er fristende å tro på, men helt imot bibelens lære. Minner om en slags New Age-tro, som den som fremstiles i “The Secret.” (Jeg har blitt enda mer negativt innstilt til denne boka og troen siden jeg skrev det innlegget du finner om du trykker på linken).

Fant også mye bra stoff på denne bloggen om falsk lykkekristendom. Anbefaler spesielt innlegget med tittelen “lykkekristendommens bedrag.”

2 kommentarer

2 thoughts on “Å velge hva man tror på

  1. Utrolig bra innlegg! Dette er tanker jeg selv har sittet med en del ganger. Flott at noen velger å skrive om det! 😀
    PS: Ok om jeg linker til innlegget på min blogg?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *