14. NÅDE

Categories P Julekalender

Hver dag før jul skal jeg legge ut et ord, en sang og et bilde som betyr noe for meg…


Nåde betyr gratis. Det er noe du får uten å fortjene det. Som om du stjeler en sjokolade i skapet, og når det blir oppdaget får du to sjokolader til i stedet for straff.

Nåde er en gave fra Gud. Det er det kristendommen handler om; å ta imot nåden fra Jesus. Ikke noe stress, ikke noe man må gjøre. Eller som det sies på reklamen; Det er ikke bare burde-burde!

Hvis jeg skulle oppsummere kristendommen i et ord, og det ordet ikke kunne være Jesus eller kjærlighet, så ville det vært nåde! Guds nåde gir oss en grunn til å alltid være takknemlige. Alltid ha håp. Alltid ha en trygghet. Alltid ha nåden.

Bibelen er det beste stedet å lese om nåde! Har valgt ut enkelte vers om nåde, men det er utrolig mange flere…

 

 

 For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.  Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. 10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. Ef.2.8.

 Gjennom ham har vi også ved troen fått adgang til den nåde vi står i, og vi er stolte over håpet om Guds herlighet.. Rom 5.2.

men han svarte: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet.» Derfor vil jeg helst være stolt av mine svakheter, for at Kristi kraft kan ta bolig i meg 2.kor.12.9.

musicnodes
Chris Tomlin: Your Grace Is Enough (Arriving Album Version)

Men; Når det er sånn at nåden er gratis, og frelsen gis ved nåden, trenger vi da ikke å gjøre noen ting når vi er kristne? Jeg vil prøve å svare på dette spørsmålet i morgendagens innlegg.

2 kommentarer

2 thoughts on “14. NÅDE

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *