Telefonskikk

Categories tanker, tro og filosofi

Det er utrolig mange som mangler skikkelig telefonskikk. Både blandt mine venner og rundtom ellers. Derfor tenkte jeg å dedikere dette innlegget til alle dere som trenger å lære litt om hvordan man oppfører seg på telefonen. Jeg lager rett og slett et par regler som du bør følge for å være en god telefonbruker.

* Ta telefonen når det ringer. Dette er en grunnleggende og uhyre viktig regel, men det er overraskende mange som ikke følger den. Har lagt inn noen underpunkter her for å forklare regelen ytterligere.

  -Ta telefonen selv om du ikke kjenner nummeret. Det kan være viktig. Det kan være noen du kjenner. Det Kan Være Viktig! Jeg forstår ikke hvorfor jeg må forklare dette…

  -Ta telefonen selv om det er ei venninne du ikke har lyst til å være med, eller ikke har tid til. Det er utrolig feigt å bare la være å ta den, og det gjør det vanskelig for henne å planlegge noe. Si at du ikke har tid, eller at du ikke har lyst akkurat nå (Det er lov!). Men det er ikke lov å ikke ta telefonen.

-Ta telefonen.

 

* Si alltid navnet ditt i begynnelsen av en telefonsamtale. Både når du ringer noen, og når de ringer deg. Selv om du vet at de har nummeret ditt, er det greit å være sikker. (Jeg har flere ganger ringt etter Thomas, og så har faren hans svart uten at jeg merket forskjell. Litt pinlig, og kunne vert unngått om han sa navnet sitt med en gang.)

 

* Det er lov til å ta andres telefoner hvis de ikke er der nå, men svar da med: Hei, dette er [vennen din] sin telefon. Det er [Navnet ditt] som snakker. I eksempelet med Thomas og faren hadde det blitt: “Hei, du har kommet til Thomas sin telefon. Du snakker med faren hans.”

 

* Svar på meldinger med en gang. Rett og slett fordi ellers er det veldig lett å glemme at du skulle svare. Her kan jeg også ta litt selvkritikk. Det finnes ikke noe mer irriterende enn å ikke få svar på et spørsmål som haster…

 

*Vær litt høfflig med telefonselgere. De er jo faktisk mennesker de også, og prøver å tjene seg noen ærlige penger. Prøv å avbryt dem på en litt hyggelig måte, og si at du ikke er interessert. Hvis de samarbeider, skader det jo ikke å si: “Ha en god dag, og lykke til videre.” Hvis de ikke samarbeider, mener jeg at det er lov å bare legge på.  (Jeg sa litt høflig.)

 

*Svar med et smil. Når du tar telefonen, pass på at du smiler før du sier hei og navnet ditt. Det gjør alt så mye triveligere. Dette er mer ett råd enn en regel. Det fungerer på meldinger også, i form av smilefjes 🙂

 

 Pleier du å være dårlig på noen av disse punktene?

Har du noen flere regler jeg burde føye til listen?

6 kommentarer

6 thoughts on “Telefonskikk

  1. Jeg tar aldri tlf e kl 22.30 hvis jeg vet hvem som ringer,og at vedkommende bare er pratesyk. Men jeg sender melding tilbake hvis det gjelder noe viktig. Foreldre.familie svarer jeg alltid. Men for mange ringer respektløst etter kl 22 da jeg kjenner et mønster. Er man syk.dårlig trenger man ikke Alltid svare, men sms om at en er syk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *