Dette vil det si å være en pinsevenn

Categories tanker, tro og filosofi

Først tenkte jeg at jeg skulle skrive litt generelt, og det kan jo være skummelt. Hvis noen er uenige, eller har innspill, er det bare å komme med dem i kommentarfeltet! (Hvis dette ble mye tekst for deg, er kanskje den nederste delen om “For Meg” Mest interessant;)  

 

 

Generelt 
Pinsemenigheten er en gren av den protestantiske kirken. Det vil si at den ligner ganske på den lutheranske kirka (den vanlige statskirka som de fleste kjenner litt til). Det vi tror på er en treenig Gud (Far, Sønnen og Den Hellige Ånd(DHÅ)). Pinsemenigheten er en kirke, akkurat som statskirka, og vi har blandt annet barnevelsignelse, dåp, bryllup og begravelser i menigheten. 

Det som skiller pinsemenigheten fra andre kirker er hovedsaklig synet på DHÅ. Ikke at Han er en helt annen, men at Han spiller en større rolle. Etter at Jesus ble tatt opp til himmelen for nesten 2000 år siden er det DHÅ vi har å forholde oss til; derfor er Han så viktig. På møtene praktiseres tungetale, profetiske ord, helbredelse, og andre gaver vi får av DHÅ. (Les mer: Åndens frukt eller Åndens Gaver.)

Annet som skiller seg (jeg går ut i fra statskirka, siden de fleste kjenner til den) er at vi har voksendåp, og full  neddynking i vann. Det vil si at når jeg døpte meg, gikk jeg ned i et basseng, og ble dukket helt under av pastoren mens han sa “Begravet med Kristus.” Idet jeg kom opp, sa han “Oppstått til et nytt liv med kristus.”

Ellers er mye likt som en annne kirke, men selve møtene er mye friere  satt opp (etter min mening). Man kan improvisere med en sang som man syntes passet, og noen ganger sier vi at “Den Hellige Ånd tok over kontrollen på møtet,” og planen endres underveis. Det er da det er utrolig spennende å være på møter i pinsemenigheten!!

 

For meg

 Er pinsemenigheten helt topp! Det betyr ikke at jeg mener at andre menighetssamfunn tar helt feil, men jeg tror vi trenger ulike kirker for ulike mennesker. Vi er rett og slett kanskje for forskjellige! For min del blir møtene i statskirka for kjedelige og forutsigbare, og de gir meg lite. Kanskje er det bare en vanesak?

Jeg, som pinsevenn har et ganske normalt liv. Ofte er folk veldig interessert i hva jeg ikke kan gjøre, men det er egentlig ikke så mye. Jeg følger jo bibelen, og der står det en god del gode retningslinjer. For meg er det nettopp retningslinjer som er der til mitt beste, og ikke regler som hemmer meg. Paulus sier at “Jeg har lov til alt, men ikke alt gagner1 Kor 6:12  Sånne ting som jeg prøver å ikke gjøre, fordi jeg mener at de ikke gagner, er for eksempel å banne, snakke negativt om folk, drikke meg full, ha sex utenom ekteskapet osv.

For meg er det ikke så interessant med det jeg ikke “kan” gjøre… 

Jeg synes imidlertid at Det Spennende med å være kristen (og pinsevenn) er alt det jeg Kan Gjøre! Jeg har en mening med livet, jeg kan se mennesker få hjelp og bli forandret til det bedre! Jeg er til og med så priveligert at jeg noen ganger kan få være med å være grunnen til at et menneske blir forandret på denne måten. Jeg opplever Gud sin store kjærlighet i mitt liv, og jeg kan får se mirakler og undere som mange aldri en gang tror på. Jeg kan gjøre en forskjell for andre mennesker, og jeg kan være meg selv. Jeg kan rett og slett få være Guds Datter!

 Puttet bare inn noen bilder fra de siste dagene;)

6 kommentarer

6 thoughts on “Dette vil det si å være en pinsevenn

  1. Jeg er også pinsevenn 😛 Jeg er ikke med i menigheten enda men jeg går på møtene her i Tromsø 🙂 Jeg liker meg best der. Jeg føler meg mye nærmere Gud i den menigheten enn i noen andre. Folk er jo forskjellige så pinsekirken er jo ikke rett for alle men jeg synes at et liv uten DHÅ ville vært utrolig kjedelig, pluss det er han som gjør t vi kan være og snakke og høre Gud 😀 Fortsett videre Ingrid 😉 Glad i deg <3

  2. Er en 16årgammel pinse-gutt. OG jeg elsker alt det med DHÅ, Det er Han som rett og slett får meg så sykt forelska i Gud. Og jeg bryr meg ikke når folk fra skolen(inkl venner) ser meg som spessiell eller annerledes, jeg er jo tross alt det. Men jg har overlevert hele livet mitt og undomstida mi til Gud, og angrer ikke et sekund!;) bruk bloggen for å forkynne evangeliet. Det er tross alt et ganske viktig bud!
    Hilsen, Danilo! 16år

  3. Har no lese ein god del om Pinsemenigheten.
    Sitt igjen med eit stort spørsmål.
    Menighetene samla inn store verdier I form av testamenter, gaver og ved tigging.
    Kva blir alle disse midlane brukt til?

  4. GunnarGunnar Hesjevoll: Dette varierer jo så klart i fra menighet til menighet. Men i vår blir gaver samlet inn fra faste givere, og under møtene av de som ønsker det. Pengene blir brukt til 1. Misjon (vi har utsendte misjonærer som arbeider i Kambosja, Laos, Peru, Belgia og Østerrike) 2. Daglig drift (lønn til pastor, daglig leder, regnskapsfører, ungdomsarbeider og barnepastor (resten arbeider uten lønn, men disse har ikke alle 100% stillinger. Jeg vet bl.a. at ungdomslederen bare har 20 for en jobb som sikker overskrider 100%)(Dessuten det en menighet trenger av teknisk utstyr osv)
    I tillegg kan pengene bli brukt til arrangementer/konserter der målet er relasjonsbygging, sosialt arbeid, eller å forkynne budskapet. For eksempel har vi internasjonal kveld for innflyttere med språkkurs/kulturinnføring en gang annen hver måned.
    Vi som er medlem i menigheten får innsyn i budsjettet et par ganger årlig, og får være med å stemme på store avgjørelser…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *