In this storm

Categories tanker, tro og filosofi

Noen ganger er livet helt på bunn. Vi har alle våre oppturer og nedturer. Noen ganger tar nedturene helt overhånd, og virker mer som nedadgående spiraler som bare synker og synker ned i avgrunnen.

Det kan være økonomiske problemer. Det kan være forhold som går i vasken. Det kan være at forventningene rundt deg er for store, eller at du ikke har noen forventninger i det hele tatt. Det er en masse ting som kan få oss til å føle oss mindre.

Da handler det om fokus! Nedturene kommer. Stormen kommer. Da gjelder det å ha røttene gått plantet i jorden, som bibelen snakker om. Det handler om å bygge på fjell, så huset står støtt. Det gjelder å løfte blikket til himmelen å si: Jeg vil lovsynge gjennom stormen! Jeg vil gi blaffen i alle problemene, og ri av bølgen. 



Praise you in this storm

For å starte med det siste punktet. Å Lovsynge i stormen. Anbefaler å høre sangen under, som handler om akkurat dette! Det handler ikke om at vi skal “manne oss opp,” gjøre oss sterke, og deretter klare å stå frem og lovsynge på tross av alt. Nei. Det handler om at Gud har en hånd med i alt. Det handler om at han holder deg i sine veldige hender, og beskytter deg mot stormen, og i takk løfter du hendene til Ham, og lovsynger i stedet for å se ned på bløgene som tilsynelatende holder på å sluke deg. 

Dette ble mange bilder og sammenligninger, men det handler om at du skal fokusere på Gud i stedet for problemene dine. Jeg lover deg at de blir mindre med en gang! Ikke si til Din Herre: Jeg har et stort problem. Si til problemet: Jeg har en STOR HERRE! 

Casting Crowns – Praise you in this storm 

 

 

Bygge på fjell

 “Å bygge på fjell” kommer fra en kjent lignelse i bibelen. Den handler om en mann som bygget huset sitt på sandgrunn, og da stormen kom raste alt sammen. En annen mann bygde huset sitt på fjell, og da stod huset støtt gjennom stormen.

Spørsmålet er vel: Hvordan kan vi bygge på fjell? Hva er våre “verktøyer” for å overvinne stormen? Vel, det står i bibelen det også (se verset under). Det står at den som hører Hans ord, og gjør etter dem, han bygger på fjell. Så for at vi skal bygge på en solid grunn, så må vi bygge på Guds Ord. Bibelen. Det Jesus sier at vi skal gjøre. 

Igjen føler jeg at det blir mange svulstige bilder. Hva betyr dette i praksis? Et eksempel kan være det med håp. Det er utrolig mange historier i bibelen om personer som ikke har det så bra. For eksempel Paulus som satt i fengsel. Han satt lenket for å snakke om Jesus. Da er du i stormen! Men han gjorde som skrevet over: Lovsang! Og plutselig fikk han besøk av en engel som  befridde ham. Slik kan vi også få håp i håpløse situasjoner hvis vi kan eksempler fra bibelen hvor lignende situasjoner har endt veldig godt.

Kort sagt, handler det om å lytte til Gud. Lese bibelen, og gjøre som den sier. Da bygger du på fjell!

Hver den som hører disse mine ord og gjør det de sier, ligner en klok mann som bygde huset sitt på fjell. Regnet styrtet, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Men det falt ikke, for det hadde sin grunnvoll på fjell.
Og hver den som hører disse mine ord og ikke gjør det de sier, ligner en uforstandig mann som bygde huset sitt på sand. Regnet styrtet, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Da falt det, og fallet var stort.»

Matt.7.24-27 

 

 

Danne røtter ved vannet 

En annen ting jeg nevnte er å ha røtter. Når et tre står i en storm, er det røttene som bestemmer om treet blir stående. Slik er det med oss også. Vi trenger røtter for å være trygge og stødige, slik at vi tåler en storm. I salme 1 står det også om et tre. Et tre som er plantet ved rennende vann. En person som er slik, skal lykkes med alt (se verset under) Hva er det å være plantet ved rennende vann?

Jeg tenker to ting om dette. Det første er det som står i begynnelse av versene. “Den som har sin glede i herrens lov” Herrens lov er bibelen. Det handler om å elske Guds ord! Lese i bibelen å gjøre etter den. Det er akkurat det samme som verset i Matteus snakker om (bygge på fjell).

Den andre tingen jeg tenker på er ånd. Den Hellige Ånd (DHÅ) blir mange ganger sammenlignet med vann i bibelen. Levende vann. Jeg tror kanskje at dette rennende vannet kan være DHÅ også! Det handler om å være nær til Den Hellige Ånd. Nær til Gud. Hvis i blir i Ham (hans lov), og lever slik som han sier vi skal, så vil vi være som et tre plantet ved strømmer av vann. Og alt vi gjør skal lykkes for oss!

Salig er den som ikke følger
ugudelige menneskers råd
og ikke slår inn på synderes vei
eller sitter sammen med spottere,
 men har sin glede i Herrens lov
og grunner på den dag og natt.
 Han er lik et tre,
plantet ved bekker med rennende vann:
det gir sin frukt i rette tid,
og løvet visner ikke på det.
Alt det han gjør, skal lykkes for ham. Sal.1.1 

 

Har du opplevd noen store stormer i ditt liv?

Hvordan kom du gjennom?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *