Oppskrift: Jordbæris med Marengs

Categories S Mat

Jeg fant egentlig denne oppskriften på bloggen til muffinnelia, men har endret litt på den. Den har nå jordbær i stedet for bringebær, siden det var det jeg hadde, og en mye lettere marengs. Jeg er ikke så fancy av meg;) 

 

JORDBÆRIS:

*3 dl kremfølte

*1 dl melis

*400 gram jordbær, eller noe annet du måtte ha 

Miks alt til du får en fin og jevn, litt luftig konsistens. (Tenk på hvordan is ser ut når den er smeltet) Deretter fordeler du isen i små skåler og setter inn i fryseren. La isen være der i minst 1 time. (Jeg brukte en større ildfast form og ventet ca fire timer. Det funket også.)

 

 

MARENGS: 

 *3 eggehviter

*1,5 dl. sukker. 

Vent med å lage margengsen til ca et kvarter før isen skal serveres. Pisk eggehvitene først. Det er viktig at du ikke får noe gult fra egget med. Når de skummer godt, tilsetter du sukkeret, litt etter litt. Sånn blir marengsen god og stiv. Den er ferdig når den er så stiv at du kan snu bollen opp-ned uten at noe faller ut.

 

 Server jordbærisen med litt marengs, og gjerne noen friske bær på toppen. Det er helt himmelsk!

Rester av marengs kan fryses og brukes senere:)

Jeg inviterte besteforeldrene mine på hjemmelaget jordbæris (av hjemmeplukkede jordbær), og endte opp med en koselig kveld sammen med familie:) Når jeg kommer hjem står nok vennene for tur! Oppfordrer til å gjøre det samme! Kjempekoselig=)

3 kommentarer

3 thoughts on “Oppskrift: Jordbæris med Marengs

  1. Hei Ingrid!
    Jeg synes vi kan lage marengs en gang når jeg er med deg! Jeg har liksom aldri klart det der med marengs.. Ikke mamma heller. De blir ikke stive.. eller.. de blir aldri stive. Så, du har jo klart det ^^ Å så syns jeg marengsene er så fotogene :3 ♥

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *