Hva som kan gå galt på muntlig eksamen

Categories O interessa

– OG HVORDAN DET KAN FOREBYGGES:

Det er mange ting som kan gå galt når du skal opp til eksamen. De fleste av disse tingene vil også mest sannsynlig skje, og derfor gjelder det å være forberedt.

Du kan komme opp i det du minst ønsker. Jeg har opplevd det selv i fjord, og stakkars Lisa Marie har kommet opp i det hun minst ønsket i tre år på rad. Dette kan sette en mild demper på den gode eksamenstemningen, og er vanskelig å unngå. Rett og slett fordi vi selv ikke har noen makt over dette fenomenet. Det eneste rådet jeg har er: Faste og Bønn! Amen!

Du kan bli syk. Her har jeg god erfaring, for har nå vert syk i en uke. Den siste av de to sammenhengende eksamensukene vi har hatt nå. Her har du litt mer anledning til å forebygge. Ikke vær kald; kle deg godt. Med en gang du merker noen symptomer; hell i deg grønn te med honning i, C-vitaminer, sterke sukker og alle piller og brygg du kan finne. 

Laderen til dataen kan bli ødelagt. Dette problemet har jeg også førstehåndskjenskap til. Dagen før eksamen virker plutselig ikke laderen lenger, og masse informasjon er i fare for å gå tapt. Det eneste jeg kan anbefale, er planlegging. Hvis du, som jeg, har skoleforsikring på pcen må du ødelegge laderen noen uker før eksamen, og sørge for at du får en ny en i tide. Da kan ikke det gå galt. Det samme gjelder egentlig batteriet, tastaturet, og skjermen. Du kan likegodt smashe hele datamaskinen når du alt er igang, så er du trygg! Hvis det er for sent med forebyggende planlegging, må du bare ha noen gode venner i klassen som du kan låne lader av. (hvis vennene også har eksamen bør du ikke si at du låner laderen, men heller sette ut et rykte om en serie-tyv på skolen. “ehmm… jeg så ham! Han var høy og mørk, og lignet ingenting på mg i det heletatt!”)

Internettet i huset ditt kan forsvinne. Nå er gode råd dyre. For å ha forebygget dette skulle vi nok ha valgt oss en annen internettoperatør. Men det er jo litt for sent, og da er det eneste som nytter å besøke en hyggelig nabo med trådløst internet uten sikkerhetsnøkkel. Siden jeg ikke har noen slike naboer tok jeg sikte på kjærestens hus.

Internettet i huset ditt kan forsvinne, og kjæresten din kan stikke på Harrytur uten å si fra! Nå er gode råd ekstremt, tåpelig, latterlig dyre. Når kjærestens hus er tomt og låst, og du bare må snu i døra, er det ikke mye annet å gjøre enn å vente. Det er derimot ting du kan gjøre som hevn når han kommer tilbake på kvelden fra Harryturen uten mobiltelefon og sier: “Men jeg trodde jo at du var opptatt med å lese på eksamen alikevel….” Hevnen er søt! (bruk fantasien). 

Du kan ligge våken hele natta før eksamen og grue deg. Dette problemet lider heldigvis ikke jeg av, og jeg kan derfor heller ikke gi deg noe annet råd enn;

Ta livet, som det faller seg

ja ta det som det faller seg.

Gi blaffen i bekymringer og strev…!

Det gjør jeg, og det funker utrolig bra helt frem til den siste timen før fremføringen, når jeg er tvunget til å innse torturen og ydmykelsen jeg snart skal gjennomgå.

 

Lykke til med eksamen alle sammen!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *