Fotografering av ville dyr

Categories E Natur og Turer

Jeg må virkelig si at jeg elsker å ta bilder av ville dyr! Rådyrene på Haua er ikke akkurat de villeste man får, men det er allikevel en kunst å komme så nær som mulig.

Morgenturer er så nydelig! Denne startet omtrent halv 7 om morgenen. Tror jeg denne dagen tok noen av de klareste rådyr-bildene til nå. Beveren har jeg fått bedre skudd av, men det skulle bare mangle, for sist gang fikk jeg låne 70-200mm linsa av Thomas, og da var det også to bevere. Dessuten forsvant denne beveren kjapt, rett etter at jeg hadde tatt et par kjappe bilder.

Jeg hadde nå ganske god peiling på hvor både rådyrene, og beveren holdt seg. And I got lucky at my first try!

Fant først 5 rådyr beitende rolig på et jorde. Etter en del bilder kom det en mann gående fra et hus, og da løp alle sammen, og jeg snudde nesa mot beveren.

 


Med en gang jeg kom til demningen og parkerte scooteren så jeg en lysebrun silhuett under vannet, og tenkte: “Yes!” Det tok bare en liten stund, så dukket beveren opp over vannflata. Den var som sagt litt redd, og forsvant etter 4-5 bilder (bare et brukbart). Jeg tenkte at den antagelig hadde gjemt seg i huset sitt, så jeg bare gikk hjemover. 


 

På veien hjem så jeg at rådyrene hadde kommet tilbake, og stod nå veldig nerme veien. Jeg sneik meg litt rundt langs skogkanten, og kom kjempenær denne gangen. Dessuten hadde sola stått opp, og jeg kunne bruke mye kortere lukkertid=klarere bilder. 

 

 

Til slutt tok jeg en ekstra kjøretur til et sted jeg visste at det ofte var rådyr, og det var NÅ jeg gikk glipp av blinkskuddet. Alt var der; Perfekt lys som ikke var for sterkt. To rådyr som sto nær hverandre, i en perfekt komposisjon, En nydelig blomstereng, og litt busker og trær som skapte spenning i bildet… Da jeg klikket ned utløser-knappen var problemet bare at jeg ikke hadde på autofokus. Grunnen til det? Vel, det var bildet under her. Jeg måtte fokusere manuelt på grunn av alle greinene som var i veien.

Jeg famlet etter knappen, og øyeblikket var borte. Rådyrene var snart på den andre sida av veien med rumpa mot meg.

 

Tilslutt legger jeg inn noen bilder jeg tok av hønene på campingplassen (der jeg tok bilde av de første rådyrene)


 

 

Jeg ble ganske fornøyd med denne turen:) Legger inn en bestilling om flere helgedager, og mer fint vær, så jeg får flere muligheter til slike utflukter.

Hva synes du om bildene?   

2 kommentarer

2 thoughts on “Fotografering av ville dyr

  1. Du er dyktig Ingrid!
    Synes spesielt de to første bildene av rådyrene var tøffe. Dessuten er du god som får knipset beveren in action.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *