Liker du vennene dine?

Categories tanker, tro og filosofi

Noen ganger tror jeg vi har altfor lett for å finne feil med dem vi tilbringer mest tid med. Det kan være både familie og venner. Etter hvert blir det sånn at du legger alt for godt merke til irriterende vaner og småfeil ved personer. Kjenner du deg igjen?

Jeg tror at det er helt naturlig å legge mer merke til sånne ting etterhvert. Jeg synes også at det er utrolig irriterende at det skal være sånn! Hvorfor er det ikke lettere å la vennene holde på med litt småirriterende ting, enn det er med fremmede? Jeg vet selv at jeg er mye kjappere til å kritisere og irritere meg over de jeg kjenner best, men det burde jo være motsatt; at man hadde mest tålmodighet med de man er mest glad i.

Jeg tror at det handler sykt mye om hva du fokuserer på. Til en viss grad kan man kontrollere tankene sine, men man kan i det minste kontrollere hva man sier og gjør. Ikke la småting irritere deg, og hvis de gjør det, prøv å tenke på en annen måte i stedet. Det er dumt å tenke: “Nå skal jeg IKKE tenke på at hun hele tiden lager den sukkelyden når hun snakker.”

Tenk heller: “Hva er det som gjør at jeg er så glad i denne personen? Hvilke gode sider og talenter har h*n?” Når du først er i gang, kan det ikke skade å si det til den du er glad i:)

Dette kan nok gjøre hverdagen mye bedre både for deg og de rundt deg! Har du merket hvor kjedelig og deprimerende det er å irritere seg over andre? 

2 kommentarer

2 thoughts on “Liker du vennene dine?

  1. sv: Hehe, du kan jo lage slike selv! 😛 Hvilket tenkte du på? Kan se om jeg ikke får laget et etter USA, du får minne meg på det.

  2. Charlotte:Neij! For det første har du mange flere flotte perler og stasj, og for det andre er ikke jeg så flink! Smykker er ikke helt min ting;) Egentlig likte jeg begge de to smykkene veldig godt, så jeg gir deg friheten! Kan godt betale litt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *