Er du en egoist?

Categories tanker, tro og filosofi

For meg er det veldig viktig å ikke være egoistisk. Det er også noe jeg har tenkt en del på.

Finnes det noen som gjør noe uten at det er egoistisk? Uten noen som helst baktanke? Baktanker med å gjøre gode ting kan være popularitet, å få god samvittighet, bli likt, få tilbake noe senere… De aller fleste ting har en baktanke, og for meg er dette en skummel tanke.

Jeg har jo lyst til å være den personen som setter andre foran seg selv, men jeg vet ikke om jeg egentlig er det. Kanskje er jeg bare ute etter et godt rykte, og lønn i himmelen…

Hvis det nå er slik at alle mennesker er egoister, er det kanskje ikke så ille? Vi hjelper jo hverandre. Vi er avhengige av hverandre, og vi er egoister. Kanskje er det noe jeg kan leve med?


Hva mener du om dette?

2 kommentarer

2 thoughts on “Er du en egoist?

  1. Sier som Joey i venner for livet; “alt du gjør gjør du ut ifra en bevisst/ubevisst egoistisk motivasjon”. Til og med å gjøre en god gjerning kan være egoistisk motivert..en føler seg bra osv..og så ønsker en jo som oftest at folk skal se og annerkjenne det gode du nettopp gjorde.
    Men jeg tror også at Gud kan forandre steinhjertene våre..så vi oppriktig handler ut ifra ubetinget kjærlighet…AGAPE kjærlighet…
    Det beste eksempelet for “ikke-egoistiske” handlinger..må vell være den kjærligheten en mor/far viser ovenfor sitt barn:)..Det er nok også derfor Gud bruker det som illustrasjon for sin kjærlighet til oss:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *