Ærlighet

Categories tanker, tro og filosofi

Visste du at bibelen sier at vi ikke skal sverge? Du skal ikke love noe. Du skal ikke si kort på halsen og ti kniver i hjertet. Du skal faktisk bare si ja, eller nei, og la det alltid være sannheten, slik at folk ikke trenger at du sverger eller lover. De skal tro deg uten noe om og men.

Synes det er litt viktig, faktisk!

Laget bildet i photoshop for ganske lenge siden:)

matt.5.33-37.

Dere har også hørt det er sagt til forfedrene: ‘Du skal ikke sverge falskt’ og ‘Du skal holde det du har lovet Herren med ed’. Men jeg sier dere: Dere skal ikke sverge i det hele tatt, verken ved himmelen, for den er Guds trone,  eller ved jorden, for den er hans fotskammel, eller ved Jerusalem, for det er den store konges by.  Sverg heller ikke ved ditt hode, for du kan ikke gjøre et eneste hårstrå hvitt eller svart. La et ja være ja og et nei være nei! Alt som er mer enn det, er av det onde.

Pleier du å måtte sverge for at folk skal tro deg?

3 kommentarer

3 thoughts on “Ærlighet

  1. Japp. Sunns eg eu.. men d va bare d at om eg sko hatt dei bildane lysare, så kom dar sånne rare merka på bilde, å alt blei heilt kvitt.. derfor jore eg di kje lysare 😉

  2. kjempefint bilde 😀
    Ja, jeg pleier ofte å love å ikke si noe, hvis folk sier noe hemmelig. Ellers så pleier jeg å si at jeg kan ikke love noe…liksom..

  3. Jeg tror det Jesus sier her er viktig, men samtidig er vi mennesker og trenger liksom en ekstra bekreftelse. Men “ja” og “nei” burde vært godt nok; men slik vi mennesker er, har vi dessverre en tendens til ikke å legge så mye i det som vi kanskje burde. En tanke som slo meg: når vi gifter oss, lover vi jo å være sammen med den personen for resten av livet. Men vi bruker ikke ordene “lover”… Presten sier: “Vil du, (navn), ta (navn) til å bli din ektemann/kone (…) elske og ære han/henne (…) til døden skiller dere ad?” Og så svarer man nettopp: “ja” eller “nei”. Så en lovnad skal vi kunne gi, tenker jeg, men helst ved ordene: “ja” eller “nei” når vi får et spørsmål.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *