Klarer du ikke å tro på Jesus?

Categories tanker, tro og filosofi

Kanskje virker det litt for enkelt. “Bli kristen, så er alle problemene borte!”

Kanskje virker det alt for usannsynlig, fordi det er jo så mange religioner. De er like lite sannsynlige alle sammen.

Kanskje blir det for distansert. Skjønner ikke dealen med en som døde for 2000 år siden.

 

Det er så vanskelig å fortelle deg hvorfor jeg tror på dette!

Og ja! Jeg tror det faktisk! Som “Full visshet uten å kunne bevise.” Jeg tror at Jesus lever, og at han kan bety en forskjell for ditt liv. Er det noe som mangler i ditt liv? En mening. Et kall. En plan?

Jeg tror på Jesus fordi jeg har opplevd han!

Jeg har følt Guds nærvær. Jeg har blitt helbredet i fra magesmerter på et øyeblikk. Jeg har sett vennene mine bli helbredet, fra både alvorlige og mindre alvorlige skader og plager. Jeg så venninna mi reise seg opp etter en hel dag sittende på grunn av flere alvorlige skader i beinet. Jeg har fått bønnesvar. Jeg har sett venner bli frelst, selv om det til tider virket umulig at det kom til å skje!

Jeg vet at Gud finnes!

Kilde

Men hvor kommer troen fra? Noen klarer bare ikke å tro. Jeg er enig at det kan være umulig å bare tro fordi du vil det. Men Gud gjør det umulige mulig!

Jeg tror at Gud skaper troen i deg. At hvis du ber om mer tro, så vil Den Hellige Ånd sørge for at du får mer tro. Det er ikke sikkert at det skjer med en gang, men en prosess startes der og da! Hvis du fortsetter å vente på at bønnen din skal bli besvart, så vil det skje!

Noen ganger svarer Gud med en gang, mens andre ganger vet Gud at tid trenges. Noen av oss mennensker trenger rett og slett en viss tid for å lære noe, og for å forstå noe.

Den troen jeg har, er det ikke jeg selv om har skapt. Jeg har bestemt meg for å tro. Så har Gud sendt meg den troen. Gradvis, i en prosess. Men jeg vet at Gud finnes. Han er inne i meg, det vet jeg i dypet av hjertet:)

5 kommentarer

5 thoughts on “Klarer du ikke å tro på Jesus?

  1. sv: 🙁 Kipt d ikke skjer så mye her, dåkke må få d t å sje! Bestem dåkke får å finna på nge, jr någe gøy! Nge snacks, ellar brownie, å ein go film 🙂 Me må finna på nge før eg reise!

  2. Så Gud vil og kan helbrede dine magesmerter, men kan driter i tydeligvis i de fattige som sulter?
    ”Noen ganger svarer Gud med en gang, mens andre ganger vet Gud at tid trenges.”
    Så de som sulter nå vente til de dør?
    Skjønner <3

  3. Jeg tror også på Gud, og noen av mine bønner er besvart. Men jeg syntes det er fette urettferdig at millioner av barn må lide nød i Afrika hver dag, ikke får noe hjelp fra Gud gjennom bønner.

  4. Lille leah: Gud driter ikke i de fattige som sulter. Han elsker dem, og kaller på dem akkurat som oss. Det er oss mennesker som er skyld i fattigdom og nød på jorda. Det er ikke mangel på ressurser som er problemet, men at vi ikke fordeler dem rettferdig, og undertrykker hverandre. Dessværre går dette utover andre enn de som gjør ugjerningene. Livet er ikke rettferdig, men en dag skal alle få den straffen eller belønningen de fortjener. “Den første skal bli den siste” og omvendt…
    Gud har ikke det samme perspektivet på livet som oss. Å ha mange materielle goder er ikke nødvendigvis det beste livet for mennesker. Det er ikke et ukjent faktum at vi som bor i et rikt land er mindre lykkelige enn mange i Afrika som ikke har så mye. Rikdom gjør ikke lykkelig.
    Dessuten vet jeg at Gud gjør mirakler i Afrika også. Og antagelig mange flere enn han gjør her i Norge, ettersom jeg har hørt. Det kan jeg ikke si å ha bevitnet selv, men jeg har flere venner som har sett rullestolbrukere helbredet og enda større mirakler i både Afrika, Asia osv. Bare fordi man ikke hører om det i nyhetene på TV2, betyr ikke at det ikke skjer…

  5. Navn: Jeg tror at de får hjelp gjennom bønnene sine. Jeg tror de får håp og styrke, og jeg tror at de får bønnesvar.
    Men jeg skal ikke nekte for at livet er ulidelig urettferdig. Det er ikke noe rettferdig med det. Men for oss som tror, så vet vi at en dag skal de som sulter få sin lønn. De som er de minste, skal bli de største. Og vi vet at det å ha rikdom eller et behagelig liv nå, er ikke det viktigste. Det viktigste er å være den Gud kaller deg til, og gjøre Hans vilje. Men jeg tror ikke at Gud vil vi skal ha et forferdelig liv her og nå for det om. Han elsker oss og ønsker oss det beste. Men hvordan skulle vi vokse å bli sterke, om vi aldri møtte motgang? Kanskje Gud bruker motgangen som en måte å endre våre synspunkter på..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *