Du er delt i tre!

Categories tanker, tro og filosofi

Hva er forskjellen på Kropp, Sjel og Ånd. Hva er Sjelen din? Hva er ånd? Dette er ting som jeg har lurt på flere ganger når jeg har hørt begrepene bli brukt om hverandre. Jeg konkluderer med en gang at det er tre forskjellige ting fordi bibelen ofte nevner alle tre.

  Må han, fredens Gud, hellige dere helt igjennom, og må deres ånd, sjel og kropp bli bevart uskadet, så dere ikke kan klandres for noe når vår Herre Jesus Kristus kommer.

Tess 5. 23.


Jeg synes ofte at det er sjel og ånd som er de vanskeligste. Det har alltid sett ut som det samme, og blitt brukt om hverandre. Men bibelen presiserer at det er to forskjellige ting.

Er det ikke én som har skapt henne
        både med legeme og ånd?

Malaki 2.15.


Jeg har nå lært masse om dette i den boka jeg leser nå! Anbefaler den på det sterkeste (skal sikkert skrive en bokanmeldelse på den senere, men se bunnen av innlegget for å finne tittel og forfatter) Noe av det jeg har kommet frem til er altså:
Kroppen er det du kan sanse. Den fysiske og visuelle verden. Stemmen til kroppen din er selvsagt det du sier.
Ånden er det et menneske er. Vi er åndsskapninger. Ånden kan merke den åndelige verden. Det som har med Gud og ånder å gjøre. Stemmen til ånden din er din egen samvittighet!
Sjelen din er det som er igjen. Det intelektuelle. Logikken, fornuften. Stemmen til sjelen er fornuften din.

Du er en ånd, har en sjel og bor i en kropp!


Det er egentlig ganske rart og feil at vi mennesker er åndsskapninger, og så vet vi ikke hva ånden vår er for noe. 
Ånden din blir født på ny når du blir en kristen. Ikke kroppen (du får ikke en ny frisyre, eller babyhud), men ånden. Da er den forandret. Alt er blitt nytt! Du har Jesus i deg. Han bor i din ånd.

Det er ånden din som vet best. Den får veiledning i fra Den Hellige Ånd, og den har Jesus boende i seg. Jesu natur ligger altså i ånden, så når du har lyst til å gjøre noe galt fordi det er godt, er det kroppen din som sier det. Når du vil gjøre noe for å unngå noe galt er det sjelen din som sier det (fornuften). Men ånden er født på ny, og vil bare det som er rett. 

 

Ånden er det samme som hjertet ditt. Dette er også noe jeg har lurt på. Hva er hjertet mitt? Det er så masse snakk om hjerter i bibelen (altså ikke et fysisk hjerte i kroppen vår).

 

Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer,

        for livet går ut fra det.

ordsp. 4.23

Det betyr altså at du skal bevare din ånd! At du skal bevare det egentlige mennesket som er deg! 

Men det viktigste i dette innlegget var altså å si deg som er kristen og født på ny: Lytt til den hellige ånd som snakker til deg igjennom din ånd. Da blir den enda lettere å høre, og hvis du leser denne bok skjønner du at det virkelig kan lønne seg å høre på DHÅ's stemme!

Boka jeg har alt dette fra er skrevet av Kenneth E. Hagin og heter "Hvordan du kan bli ledet av Guds Ånd." Som sagt anbefales den på det sterkeste:)

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *