Hva gjør en klagesalme til en lovsang?

Categories tanker, tro og filosofi

En klagesalme er et rop om hjelp, et nødskrik fordi en har insett at han ikke klarer mer. Grunnen til at dette også er en losang er at den, selv i den mørkeste stund, priser Gud. Salmene tviler aldri på Guds eksistens og godhet. Den fastslår at Gud er god, og ber en inderlig bønn om hjelp. Dette er et eksempel på litt av en slik salme:

Sal.40.18

Jeg er hjelpeløs og fattig,
men Herren har omsorg for meg.
Du er min hjelper og redningsmann;
dryg ikke lenger, min Gud!

Har du det vanskelig?

Ikke la det gå utover ditt forhold til Gud! Stol på ham! For han har ikke lovet deg et problemfritt liv, men at han alltid skal gå med deg! 

 

Har du litt tid til overs? Les Fotsporene i Sanden!

3 kommentarer

3 thoughts on “Hva gjør en klagesalme til en lovsang?

  1. Takk. Jeg trengte dette 🙂 Jeg vet at du er flink til å skrive veldig mye fint på bloggen din. Jeg følger med nesten hver dag.
    Fortsett slik! 🙂
    Jeg har selv tatt ferie, og dermed har det ikke vært så mye å skrive på bloggen min! Men jeg har mye å fortelle der, men føler at motivasjonen synket en del etter min ferie begynte.
    Håper du følger med fra august, da starter jeg opp, med ny og frisk motivasjon. Og forhåpentligvis mer og forbedret måte 🙂
    Gud velsigner deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *