Fotokurs #3 Zoom-effekt (+PS-tips)

Categories L Foto, Design og Redigerings-tips

Dette kan gjøres på flere måter, og jeg bruker to. Den ene i Photoshop, og den andre på kamera, mens jeg tar bildet. Jeg tenker å legge ut fremgangsmåten til begge måtene, så kan du finne din favoritt, eller det som passer best. Har du ikke speilreflekskamera, kan du bruke PS-metoden, og har du ikke Photoshop, kan du gjøre det mens du tar bildet.



lukkertid: 1/40

Dette lærte jeg på bloggen kameralek. Der er det mange bra tips, og ikke minst kjempemasse inspirerende bilder. 

Å lage en zoomeffekt på et bilde har en overraskende enkel fremgangsmåte. Du kan gjøre det med omtrent hvilket som helst speilreflekskamera, så lenge det er zoom på objektivet.

Hele clue'et er at du må zoome ut eller inn samtidig som du tar bildet. Hvis du klarer å holde kamera helt stille mens du gjør dette, så vil et område i midten alikevel bli klart. Noe av det viktigste for at dette ska bli vellykket (tror jeg) er å ha et solid stativ. Det går selvfølgelig an å ta bilde uten stativ også, men da er det mye vanskeligere å holde kamera stille mens du vrir på zoomen. 

En ting til som er viktig å få med seg er at lukkertiden må være litt lang. Hvis du har veldig kort lukkertid forsvinner effekten. Helst ikke kortere lukkertid enn 1/80. Se under bildene mine hvilken lukkertid jeg har brukt på eksempelbildene.

Jeg er ikke noen ekspert på dette her (ikke på foto i det hele tatt) så jeg kan ikke gi deg alle mulige mestertips, men jeg prøver, og feiler og lærer, og så forteller jeg videre det jeg har lært! Nå gjenstår det bare for deg å gå ut på prøve dette du også.

Her har jeg tatt bilde av det samme motivet med og uten å zoome. lukkertid: 1/40

Grunnen til at hunden er litt uklar på zoom-bildet er at jeg ikke holdt kamera stille nok mens jeg tok bildet. Jeg har ikke verdens beste stativ, bare en liten gorillapod, og det gjør antagelig mye av forskjellen.


 

Hvis du ikke har et digitalt spelreflekskamera, men et vanlig kompaktkamera (digitalkamera) kan du lage noe av den samme effekten i Photoshop! Jeg bruker ofte PS i stedet for å gjøre det når jeg tar bilde fordi det da er mye lettere å bestemme akkurat hva du vil ha klart, og hva som skal være uklart.

Dette er metoden jeg har brukt på bildet i toppen av innlegget.

Fremgangsmåten er da:

*åpne bildet i PS

*Kopier laget (layeret), slik at du får to like lag med bilde ditt på. (høyreklikk på det eneste laget, og klikk "duplicate layer")

* Velg det øverste laget.

*Velg Filter-Blur-Radial Blur. Da kommer det et popup-vindu. 

*I popup-vinduet er det antagelig krysset av på "spin." Velg "zoom" i stedet

*Nå kan du stille på styrken (amount) på 50, eller prøv deg frem; jo mer styrke, jo mer uklart blir det!

* Nå er altså hele det øverste laget uklart, og det underste laget klart.

* for å få frem det klare, bruker du et viskelær, og visker bort det som ikke skal være uklart. Husk at du må være på det øverste laget for at dette skal virke. Det er lurt å bruke  et viskelær (en brush) som er uklar i kantene, slik som f.eks. nr. 100 for at ikke kantene skal bli for synlige, men heller glidende overganger.

(Du får frem dette vinduet ved å høyeklikke på bildet når du har valgt viskelæret.)

Og Voila! her er resultatet:

Andre tips om foto, design og redigering finner du forresten her

Hvis du lurer på noe er det bare å sende en kommentar, eller en mail([email protected]). Det er vanskelig for meg å vite hvor mye jeg skal ta med, siden alle har forskjellig innsikti i f.eks. photoshop. Derfor må du bare spørre hvis det er noe jeg ikke har skrevet tydelig nok hvordan du gjør.

2 kommentarer

2 thoughts on “Fotokurs #3 Zoom-effekt (+PS-tips)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *