ukesprosjekt #1

Categories B opplevelser og hverdagsliv

Jeg har startet et nytt konsept her på bloggen min! Jeg skal selv finne på noen regler for meg selv som skal vare en uke. Disse skal hovedsaklig være til mitt eget beste, for å gjøre meg til en bedre person, eller bare for å prøve noe nytt. Håper det kan være til inspirasjon og lærdom;)

Oppdrag 1:

Gå en uke uten å klage over noe!

Da mener jeg klaging som i "hvorfor Må alltid TV'en stå på??" eller "Jammen du har ikke massert meg på Evigheter!"

Mål

Målet er å redusere (eller stanse) disse klagene som jeg grenseløst slipper ut over kjære og kjente. Har lite håp om å nå målet, men et delmål kan være å bli mer obs på dette "problemet" mitt. Jeg vet at jeg ikke alltid legger merke til når jeg klager, men det gjør sikkert folk rundt meg. Håper at dette iallefall kan få meg til å legge merke til hva jeg selv klager på, for det er ikke lett  å bli kvitt noe før man vet hva det er!

Logg (25.6.2010-2.7.2010.)

dag 1: Hadde ikke så mye å klage på, så alt gikk helt topp

dag 2: Tross at jeg var svert bestemt på ikke å klage, gikk det i vasken. Jeg burde jo klare dette!

dag 3: Ba for unnskydning for klagingen i går, og har ikke klaget noe mer. ganske sikkert! Tror egentlig ikke noen merker noe til det… men det er verdt det hvis det kan få meg til å tenke meg bedre om før jeg klager. 

dag 4: Jeg fikk en utfordring (noe å klage på). Men denne gangen stod jeg! Klaget ikke! Nå sitter jeg å gleder meg til denne uka er ferdig… Jeg må være et fryktelig menneske…

dag 5: Går greit dette. Tror ikke jeg har klaget noe større. Merker stort sett når trangen kommer, og så holder jeg heller kjeft.

dag 6: Går enda ganske flott! Samtidig så gleder jeg meg litt til å kunne si det jeg vil igjen. haha, utrolig hvor mye jeg klager til vanlig. Går nok ikke en dag uten…

dag 7: Endelig ferdig! Neida. Har ikke vert så ille. Håper bare at det faktisk har hjulpet litt, og at bevisstheten om hvor mye jeg klager skal sitte igjen litt.

Min oppsummering

Har vel nesten oppsummert mye underveis, men jeg er ganske fornøyd. Klarte det kanskje ikke 100%, men tror jeg har vert bedre denne uka enn til vanlig, og lært meg å legge merke til min egen klaging(oftere). Det må da telle for noe.

kommentarer 

Jeg spurte kjæresten min Thomas om han hadde merket at jeg hadde klaget mindre denne uka, og han sa til min overraskelse "ja." Han visste ikke noe om dette prosjektet  når jeg spurte ham, men sa at han hadde merket at jeg fortere gav meg når vi diskuterte noe og lignende… Nå var det virkelig verdt det! trodde egentlig ikke det var så stor forskjell at noen la merke til det.

 

Har du også en vane med å klage på småting som folk rundt deg gjør?

Vil du prøve å endre noen (u)vaner?

kanskje du har forslag til andre ukesoppdrag jeg kan ha?:)

2 kommentarer

2 thoughts on “ukesprosjekt #1

  1. Hm, jeg klager egentlig sjelden… Tror jeg… Eller kanskje jeg klager likevel? Spesielt når vi er på tur kanskje? Hm.. Hehe, skal tenke på det!
    Uvaner jeg har… Vel, jeg har nesten slutta å bite negler, men av og til når de fliser seg opp, da MÅ jeg bite for å “fikse” de. Men bra initiativ til prosjekt, Ingrid! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *