5 hete tips og litt reklame for gruppa mi!

Categories tanker, tro og filosofi

I ferien kan det lett bli masse fri. Skolen har fri, menigheten har fri: Ingen søndagsmøter eller ungdomsmøter eller jesusgrupper eller JIM. For min del er det heller ingen skolebuss, og det er der jeg leser mest i bibelen. Alt det som har med Gud å gjøre kan lett forsvinne litt ut av fokus!

Jeg tror at det er viktig å få seg nye, gode vaner også i ferien når det gjelder tid med Gud, og derfor skal jeg lage en liste med tips til dere;)

Jeg har tenkt til å opprette en gruppesamtale på facebook for alle som vil være med. Dette blir en slags bønnegruppe hvor vi kan komme med bønneemner, tanker og bibelvers og lignende. Det blir et samlingspunkt, slik at det er lettere å huske på Gud i hverdagen; kanskje hver gang du ser: "inbox:1". Hvis du ikke har meg på facebook, legg meg til på "ingrid urdal".. Jeg har et bilde av meg med noe rosa blomster.. Vil du være med; send en melding eller noe på facebook;)

 

 

Så, her kommer tipsene:

1) Bli med i bønnegruppa på facebook!

 

2) Skaff deg en vane med et fast tidspunkt på dagen hvor du tar en kort stund med Gud. Leser 2-3 sider i bibelen og ber litt over dem, for eksempel. Jeg synes det er greit å gjøre dette ute, da du får slapp mer av, og lytte til Guds skaperverk mens du snakker med ham(det gjør i alle fall jeg). Det tar naturligvis litt mer tid, da, men anbefales! Dette tror jeg kan være et vanskelig punkt, men det er veldig viktig! Lengde: så lenge du vil! begynn kort, og så kan tiden bare vokse etterhvert:) 

Lag gjerne en veiledende bønnekallender med hva du kan be om forskjellige dager.

 

3) Begynn å abonere på dagens bibelord. Hvis du følger linken finner du en link for å få dagens bibelord på mail hver dag(gratis) og en for å gå inn på bibelmeditasjon for dagens ord. Da får du tips til hva du kan tenke over, og hvordan du kan lese, og hva du kan be om, for å få mer ut av å lese verset:)

 

4) Lovsyng! Finn noen herlige lovsanger som passer deg(det finnes faktisk i alle musikksjangere) Og skru opp volumet. Bruk tiden til å bare kjenne Guds nærvær, følg teksten med leppene(hvis du ikke bare skriker ut, da) Eller be:) Jeg har skrevet et innlegg om lovsang her. Der ligger også noen av mine favoritt-lovsanger!

 

5) La deg inspirere av Jesus. Jeg tror det er viktig å "praktsere troen." At vi ikke bare får vite hva Jesus gjorde, men at vi gjør det samme! Les i det nye testamentet, om noe Jesus har gjort( begynn i f.eks. Johannes, eller en av de andre 5 første bøkene i NT) Og tenk over hvordan du kan gjøre noe for folk rundt deg. Hvem hadde Jesus hjulpet i dag, og hvordan? Du bør også be om svar og veiledning

 

Det var det! Håper at dette faktisk kan hjelpe litt, og at du klarer å beholde Gud i en litt anderledes hverdag! Eller kanskje bli kjent med ham for første gang! 

Håper også at Du blir med i gruppesamtalen på facebook, slik at mange kan komme med emner osv:)

Dette er ikke noen slags undervisning, fordi jeg har lært så mye, men jeg trenger disse punktene selv. Min "rutine" med Gud var somsagt oftest på skolebussen, og nå når den forsvinner ut av bildet må jeg danne en ny vane, og det er ikke alltid like enkelt.

Løvetannfrø

3 kommentarer

3 thoughts on “5 hete tips og litt reklame for gruppa mi!

  1. Kjempegode tips! Hvis man har råd og tid, så bør man kanskje også ta seg en eller to turer på en eller annen kristen festival. Jeg skal f.eks. på Encounter (Levanger, Nord-Trøndelag) og UL (Kongeparken) i løpet av sommeren. Ellers skal jeg hovedsaklig være hjemme, men vi har søndagsmøter i menigheten vår (der jeg skal preike på den ene), som jeg antageligvis kommer til å dra på. Jeg har allerede en innlagt vane med bibellesning, men da er det kanskje ekstra viktig å passe på at det faktisk ikke bare blir en vane, men at jeg faktisk får noe ut av det! 🙂 (La deg til som venn på facebook, forresten!)

  2. Hei.
    Du har en flott blogg! Herlig å se flere kristen-blogger. 🙂
    Jeg selv skriver om det er å være kristen, og prøver å oppfordre folk til å gjøre det samme!
    Du er en forbilde for andre, en motivasjonsmoment for folk som er usikre på sin tro!
    Stå på! Ikke stoppe med dette! Jeg syns du er kjempeflink! 😀

  3. Ann-Kristin Susann kan du søke etter! 🙂 Da finner du meg der! 🙂
    Kan du også sende en invitasjon på gruppen din også?
    Gud velsigner deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *