Ekte venner

Categories Q Lignelser

Enda en lignelse!

Dette er den siste av de jeg hadde samlet. Det betyr ikke at det ikke kommer fler; jeg poster nok hvis jeg finner noen… Men de kan nok ikke komme like ofte nå. Hvis du vil ha noen kloke ord forklart på en greit måte, så ta en tur innom "lignelser" i toppmenyen-mange av dem er veldig bra:D Har som sagt ikke skrevet dem selv;)

 

Venner

Det finnes en fortelling om en ung kvinne som het Mathilde. Denne kvinnen ønsket inderlig å bli en del av overklassen. En dag ser hun sin sjanse, for hennes mann blir invitert til en elegant bankett gjennom jobben. Mathilde tar kontakt med sin rike venninne og ber om å få låne et eksklusivt smykke til anledningen. Smykket er så vakkert å se til, at hun på banketten blir gitt det ene komplementet etter det andre.

Senere på kvelden skjer det som ikke får lov til å skje, nemlig at Mathilde mister smykket. Hun og mannen reagerer i panikk og tar opp et lån i banken på 250 000 kroner. Pengene bruker de på å få kopiert opp et identisk smykke etter hukommelse, tilsvarende det hun hadde lånt.
Smykket returnerer hun til sin venninne, uten å fortelle noe om at det opprinnelige smykket hadde forsvunnet.

De selger huset, flytter inn i enklere forhold og arbeider dobbelt opp i 10 år for å betale av på lånet. Da ti år har gått og gjelden er nedbetalt, tar hun til mot og forteller sin venninne om at smykket hun leverte tilbake, ikke var det samme som hun hadde fått låne. Den rike venninnen fortalte da at det smykket hun hadde fått låne var en kopi og at det kun var vært 3000 kroner.

Historien illustrer veldig godt hvordan vi mennesker tenker og handler. Vi er ofte redd for å komme til våre venner med de problemer, mangler og feil vi har og gjør. Store deler av livet gjemmer vi oss bak en maske for å dekke til den virkelige ?meg?. Jeg håper at historien er med på å illustrere at vi ofte kan spare oss for mye bry, sorg og slit ? hvis vi bare tørr å vise, fortelle og prate om de problemene vi møter i livet. Gode venner takler å høre om alle sider ved våre liv. For på samme måte som Gud alltid vil være den som støtter og er der for deg, kan også gode venner kan ha den funksjonen.

Bildet er herfra

1 kommentar

1 thought on “Ekte venner

  1. Kjempebra innlegg 🙂 Fortellingen var bra, er slik vi mennesker er. Tør ofte ikke si sannheten fordi det kan såre, men så var det kanskje ikke så lurt likevel. Kjenner til det der 😛
    sv: Takk! 😀 Får sånne kick av og til og tar bilder av alt mulig. Er så sær at jeg tar med meg lapper, bamser, smykker og masse annet rart på fjelltur jeg 😀 Da kan jeg bruke dem til å ta bilder ^^ haha
    Ja, var dumt med at det ikke var fokus på blomsteren på de to siste..Men fikk jo noen bra bilder likevel ^^ Likte også best det øverste : )

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *