Din Goliat

Categories Q Lignelser

Vi mennesker møter på mange utfordringer i løpet av livet. Selvfølgelig; det hører med det å leve. Noen utfordringer opplever vi som vanskelige, tidkrevende og urettferdige. Jeg tror at om du klarer å stole på Gud gjennom disse vanskelige situasjonene, vil du se et nytt nivå av Guds storhet. 

Dette er akkurat det som skjedde med David i Bibelen. Han ville fortsatt vært kjent som en gjetergutt, om det ikke var for Goliat. Han møtte på en utrolig stor utfordring: Goliat var tre ganger hans størrelse, han var en dyktig kriger og leder av en stor hær.

David var kun en tenåring, hadde ingen formell kamptrening, manglet kamputstyr og hadde ingen beskyttelse.

I utgangspunktet hadde ikke David noen sjanse. Hva var det Gud gjorde? ? det ser ikke ut til å gi noen mening. Men Gud ville ikke presentert David for denne utrolig store utfordringen, med mindre han ikke allerede visste at David var spesiell. Jeg tror ikke det er noen tvil om at David følte seg normal, helt ordinær – som bare tok vare på farens geiter.

Men når David hørte at Goliat hånet folket av Israel, var det noe som vokste inne i han. Et lite frø av tro tok plass i hans hjerte og han begynte å forstå at han ikke var normal eller ordinær.

Jeg innbiller meg at David tenkte: ?David, er du gæren, du kommer aldri til å slå denne fyren. Du kommer til å dø i forsøket. Ikke vær dum.?

Men i sitt hjerte kunne han høre Gud si: ?Større er han som er i meg, enn han som kommer i mot meg.?

Dette ga han selvtillit til å tro at: ?Jeg er i stand til å fullføre min skjebne. Jeg ser kanskje ingen vei, men jeg vet at min Gud kan lage en vei.?

Han gikk ut og vant over kjempen.

Vet du hva som gjorde David til konge? Hva som gjorde han kjent? Det var Goliat. Den helt spesielle utfordringen fikk David til å innse at han var skapt for noe større enn seg selv.

En del av dere har en del utfordringer i livet som dere opplever som umulig. Du ser ikke hvordan det kan ordne seg. Men akkurat her og nå er det et frø av tro som vokser i ditt hjerte, noe på innsiden som forteller deg: ?Jeg er større enn dette problemet, for Gud er med meg.?.

Du er skapt til å overkomme, du er skapt til å leve i seier.

Bilde fra: http://www.rcwonline.org/David_Goliath.gif


Har ikke skrevet dette selv, men ville dele det med dere:)

2 kommentarer

2 thoughts on “Din Goliat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *