Når kan jeg drepe?

Categories tanker, tro og filosofi

Vil dele dette bibelverset:

1.Peter 2. 21-23

21 Det var jo dette dere ble kalt til.
For Kristus led for dere
og etterlot dere et eksempel,
for at dere skulle følge i hans spor.

22 Han gjorde ingen synd,
og det fantes ikke svik i hans munn.

23 Han svarte ikke med hån når han ble hånet,
han truet ikke når han led,
men overlot sin sak til ham som dømmer rettferdig.

 

Jeg følte meg spesielt truffet av den siste linja; å overlate saken til han som dømmer rettferdig. Dette mye fordi jeg flere ganger har diskutert bl.a. dette spørsmålet med mange:

Kan jeg drepe for å beskytte f.eks. familien min? Det er umulig for meg å si hva jeg ville ha gjort hvis jeg hadde muligheten til å skade eller drepe en som skulle til å ta livet av broren min, eller noen andre i familien; Det kan jeg ikke vite før jeg har vert i en slik situasjon. Men jeg tenker iallefall nå at det Uansett ikke er min jobb å bestemme om noen skal leve videre eller ikke. Så (slik jeg så idylllisk ser det for meg) hadde jeg heller krøket meg ned og bedd til Gud om at han skulle hjulpet meg. Lagt alt i hans hender, og stolt på at han enten reddet meg, eller at han uansett kom til å dømme rettferdig. Det er noe jeg vet. Jeg stoler på det; at han vet best, men jeg håper at jeg hadde klart å tro på det i øyeblikket også… Jeg er overbevist om at Gud elsker meg, og Deg også, for den saks skyld. Derfor tror jeg at han hadde reddet meg i en slik situasjon. 

Det står også at vi skal følge i jesu fotspor, og han ville heller gitt sitt liv enn å drepe noen andre; det eier jeg ikke tvil om. Noe jeg trenger å bli bedre til er iallefall å stole på at Gud vil og vet mitt beste.

1 kommentar

1 thought on “Når kan jeg drepe?

  1. Hei! Flott bibelvers, så bra at du også tror på Jesus og har han som din beste venn! FORTSETT MED DET selv om ting prøver å skille dere!!:) Gud velsigne deg! STOR KLEM!! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *